Publication:
El repertorio musical del ars atiqua en el Reino de Castilla

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018-06-25
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Durante el siglo XIII, el reino de Castilla vivió un periodo de rico intercambio y diversidad cultural, estrechamente ligado a los acontecimientos históricos que acaecían en la península ibérica: el avance de la Reconquista, los fluidos contactos con otras casas reales europeas y los intercambios culturales propiciados por el surgimiento de las escuelas catedralicias y las universidades en toda Europa. En ese periodo se difundió por toda Europa un estilo musical nacido en París en la segunda mitad del siglo XIII que dio en denominarse Ars Antiqua y que alcanzó tal popularidad que continuó interpretándose durante dos siglos después de su composición. La presente tesis doctoral estudia un total de trece fragmentos polifónicos conservados en diferentes lugares del reino de Castilla, fechados entre aproximadamente 1230 y 1325 y que contienen música de este estilo. En la investigación se han planteado tres objetivos: 1) estudiar exhaustivamente las fuentes fragmentarias con música polifónica, mediante el análisis de sus aspectos codicológicos y paleográficos, su contenido, origen, procedencia y fortuna; 2) conocer el uso, contexto y transmisión de este repertorio a través de las concordancias con otros manuscritos foráneos, y 3), organizar el repertorio según dos diferentes grupos: el relacionado con el Magnus Liber Organi cuyo origen es la catedral de París, y las canciones latinas (tropos, secuencias y conducti) con características específicamente ibéricas. Se ha seguido para ello una metodología interdisciplinar que ha utilizado fuentes primeras y secundarias, así como técnicas de reproducción digital y restauración virtual...
During the thirteenth century, the kingdom of Castile experienced a period of rich exchange and cultural diversity, closely linked to the historical events that took place in the Iberian peninsula: the continued progress of the Reconquista, the fluid contacts with other European Royal houses, and other cultural exchanges promoted by the rise of cathedral schools and universities throughout Europe. During this period a musical style was born in Paris in the second half of the twelfth century, which became known as Ars Antiqua and reached such popularity that continued to be interpreted for two centuries after its composition. The present dissertation studies a total of thirteen polyphonic fragments preserved in different places of the kingdom of Castile, dated between 1230 and 1325, and that contain music of this style. Three objectives have been proposed in order to thoroughly complete this research: 1) exhaustive study of the fragmentary sources with polyphonic music, analysis of their codicological and paleographic aspects, their content and concordances, their origin and procedence, the history of each source and its dating; 2) exploration of the use, context, and transmission of this repertory and establishment of any concordances with other foreign manuscripts; and 3) organization of the repertoire according to two different groups: the one related to the Magnus Liber Organi whose origin is the cathedral of Paris, and the Latin songs (tropes, sequences and conducti) with specific Iberian characteristics. It has followed an interdisciplinary methodology that has used primary and secondary sources, as well as digital reproduction techniques and virtual restoration...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Musicología, leída el 02-10-2017
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections