Impacto
Downloads
Downloads per month over past year
Marello, Carla (2018) Lexicografía digital y enseñanza de lenguas. [Thesis]
Preview |
PDF
24MB |
Abstract
En esta tesis se demuestra que la lexicografía digital tiene un valor didáctico, que está caracterizado por tres aspectos:- intrínseco: cuando se presentan obras significativamente más dotadas en términos cualitativos y cuantitativos respecto a los diccionarios impresos;- extrínseco: dado que la población estudiantil ya no consulta diccionarios en papel y se sirve de obras de consulta en línea gratuitas;- de formación inicial y permanente: los diccionarios gratuitos y de pago que permitan búsquedas avanzadas en línea constituyen la ideal base de ejercitación en búsquedas con filtros y operadores booleanos, ya que conforman bases de datos que, a los usuarios jóvenes o inexpertos, les resultan más familiares.Asimismo, se sostiene que el valor didáctico de la lexicografía digital sigue todavía sin ser suficientemente comprendido por muchas sociedades digitalmente avanzadas. Esta incomprensión lleva a una situación en la que destacan dos factores fundamentales:parte del profesorado en activo en muchos países europeos no usa los diccionarios digitales o los usa por debajo de las potencialidades que ofrecen;las editoriales de diccionarios no llevan a cabo políticas capaces (por el momento) de estimular su difusión en las escuelas y, por consiguiente, en la sociedad...
Resumen (otros idiomas)
This text maintains that digital lexicography plays an important role in education- intrinsically, when presenting works quantitatively and qualitatively significantly richer, when compared to printed dictionaries;- extrinsically, since the student population no longer consults printed dictionaries and uses free online works;- in beginning levels and continuing education, since free and pay dictionaries that allow advance online searches constitute an ideal training ground for filtered and Boolean searches, because they are the databases young or inexperienced users are most familiar with.It is concluded, then, that the educational value of digital lexicography is not yet sufficiently understood, even in many digitally advanced western societies and this incomprehension leads to:a) teaching staff in many European countries that do not use digital dictionaries or at least not to their full potential;b) publishing policies by publishing houses of dictionaries are not (yet) able to encourage a wider use in schools and consequently in society at large.These three aspects regarding the educational value of digital lexicography can be found in the four articles published and selected for this doctoral thesis, whose main focus is on scholastic monolingual and bilingual Italian lexicography...
Item Type: | Thesis |
---|---|
Additional Information: | Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 15-12-2017 |
Directors: | Directors Borreguero Zuloaga, Natalia |
Uncontrolled Keywords: | Lexicografía |
Palabras clave (otros idiomas): | Lexicography |
Subjects: | Humanities > Philology > Linguistics |
ID Code: | 49419 |
Deposited On: | 05 Oct 2018 08:47 |
Last Modified: | 05 Oct 2018 08:47 |
Origin of downloads
Repository Staff Only: item control page