Publication:
Víctimas invisibles y el conflicto armado en el arte contemporáneo en Colombia

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2022-05-06
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta investigación analiza el arte producido como consecuencia del conflicto armado en Colombia, para ello hace un recorrido histórico desde el año 1948 hasta nuestros días. Para el análisis de esta producción nos hemos apoyado en las ideas y las teorías de Didi Huberman, Foucault y Joelet, cuya información recaba y apoya la importancia del conocimiento del archivo de la memoria, y otros conceptos como la devastación producto de la guerra, analizada por los autores como: Adorno, Benjamín y Todorov. Analizando los conceptos de conflicto armado, violencia y víctima, dando un enfoque específico de la importancia de estos conceptos. Muestra la necesidad de hacer una nueva lectura de la historia de Colombia, propiciando una mayor comprensión de la situación hostil en la que ha permanecido este país...
Through this research we analyzed the artistic production generated within the Colombian armed conflict, that is why first we will make an historical review from 1948 to our days. For the analysis we use Didi Huberman, Foucault and Joelet’s ideas and theories, which support the relevance of the historic memory. We also approach authors like Adorno, Benjamin and Todorov, who develop concepts related with war devastation, thus we analyze the notions of armed conflict, violence, and victim. Within this frame, we can appreciate that there is the necessity for a new reading of Colombian history that enables a better comprehension of the current conflictive situation.Likewise, we study the violent realities of the Colombian conflict victims and their development and transformation, which influence the whole society. We want to analyze the roll of the arts and the image archives within the Colombian conflict as a record of the historical memory. This record influences the imaginary of the victims and the way in which such imaginary evolves and complement the artistic production during the conflict, thus enables the construction of spaces of memory...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, leída el 16-12-2021
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections