Publication:
Desarrollo de competencias profesionales para prevenir las agresiones a través de la simulación virtual en estudiantes de enfermería: ensayo clínico aleatorizado

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2022-08-08
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La violencia, contextualizada entre individuos, es un fenómeno social representado por acciones que son causas de conflictos principalmente intergrupales, no omitiendo la posibilidad de que sea de naturaleza interindividual. Por lo general, la violencia tiene efectos directos sobre la lógica intergrupal, lo que implica que el fenómeno se orienta usualmente hacia una persona que pertenece a un grupo determinado, la ira, el ataque, el insulto, etc. destinándose hacia dicha pertenencia o categoría, buscando alterar la dimensión personal, así como la identidad social. Las agresiones a profesionales sanitarios suceden a diario, los futuros profesionales necesitan aprender a actuar ante estas situaciones. Resulta necesario evaluar los efectos de la simulación como metodología para el aprendizaje de competencias comunicacionales y actitudinales hacia la reducción preventiva o nulidad de las agresiones a profesionales sanitarios...
The present study is titled “The formation of communicational and attitudinal competences of nursing students to face the aggressions towards health professionals. Randomized and controlled trial on virtual clinical simulation vs. the traditional method (text)”.Violence, contextualized between individuals, is a social phenomenon represented by actions that are mainly intergroup causes of conflicts, not omitting the possibility that it is interindividual in nature. In general, violence has direct effects on intergroup logic, which implies that the phenomenon is usually oriented towards a person belonging to a certain group, anger, attack, insult, etc. destining itself towards said belonging or category, seeking to alter the personal dimension, as well as the social identity. Assaults on health professionals happen daily, future professionals needing to learn to act in these situations. It is necessary to evaluate the effects of simulation as a methodology for learning communicational and attitudinal competences towards the preventive reduction or nullification of attacks on health professionals...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología, leída el 14-03-2022
Unesco subjects
Keywords
Citation
Collections